Valborgsfirande 2024

Tisdagen den 30 april firar vi med brasa och fyrverkerier vid Utterkalvens strand i korsningen Vattravägen – Strandvägen. Brasan byggs på måndag kväll och vi ber alla att respektera avspärrningarna som sätts upp efter det att brasan är byggd.

Arrangemanget anordnas av Uttrans Fastighetsägareförening och vänder sig till våra medlemmar med anhöriga.

Hålltider på Valborgsmässoafton, tisdag 30 april:

20.45 Sång med Uttrans Valborgskör
21.00 Scouterna från Peter Mommas scoutkår i Uttran anländer i fackeltåg och tänder brasan.
21.10 Sång med Uttrans Valborgskör
21.30 Fyrverkerier vid Utterkavens strand.
23.30 senast Brasan släcks efter fyrverkerierna dock senast kl. 23.30.

Uttrans Valborgskör

Äntligen får vi sjunga in våren igen!

Nu drar vi ihop en kör till Valborgsmässoafton, alla sångsugna är välkomna att vara med! Brasan tänds kl. 21 och vi sjunger en gång innan brasan tänds, kl. 20.45 och en gång när den har tänts, kl.21.10.

Vi kommer bara ha en repetition så det är bra om du har körvana och/eller läser noter. Det blir
4-stämmiga klassiska vårsånger. Vi repeterar lördag 27 april kl. 14.00-16.00 i Ängskyrkan, Storvretsvägen 41 i Tumba. Det är bra om så
många som möjligt kommer på repet så att vi hjälper varandra med stämmorna.

Hör av dig till Ylva Bjernerup på telefon 070-456 46 09 om du vill vara med.

Håll uppsikt

OBS! Eftersom brasan är nära Strandvägen uppmanar vi alla vuxna och föräldrar att hålla ett vakande öga över situationen så att olyckor på vägen undviks. På grönområdet intill får det inte tändas smällare eller öppen eld av något slag och allt eventuellt skräp tar du med hem. Var uppmärksam på trafiken så att bilar kan passera.

Välj annan parkering

Som ni alla vet är det trångt om saligheten vid Sågviksparken så det uppskattas om man väljer andra parkeringsplatser än just de vid stranden på lördagkväll för att inte vara ivägen för brasan och för att värna om er bil. Valborg i Uttran brukar vara välbesökt.

Brasbygge

Kom gärna och hjälp till att bygga brasan på måndag kväll klockan 18.00. Brasans storlek kommer att vara begränsad enligt Botkyrka kommuns tillstånd och därför finns ej utrymme för eget trädgårdsris. Avspärrningar kommer att sättas upp när brasan anses vara tillräckligt stor och vi ber alla respektera dessa avspärrningar.